ביקורת בונה, ביקורת הורסת

הפעם אני רוצה לדבר איתכם על נושא לא פשוט - ביקורת. כולנו ביומיום שלנו נתקלים בה וגם מעבירים אותה. 

יש דרכים שונות להתמודד עם ביקורת שמופנית כלפינו. חלקנו מעדיפים לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהבעיה, או להדחיק אותה. חלקנו מנסים להפוך כל דבר לבדיחה, שגם זו הימנעות מסוימת מלהתמודד. חלקנו נעלבים ומחפשים להחזיר. חלקנו מקשיבים לביקורת ומנסים להשתפר. ואתם?

*** איך אתם מתמודדים עם ביקורת?***

מכיוון שאנחנו לא תמיד יכולים לראות את עצמנו מהצד, ביקורת יכולה למלא תפקיד חשוב עבורנו. קחו בחשבון שאדם שאוהב אתכם אבל מפנה אליכם ביקורת, מנסה בעצם להעביר לכם מידע חשוב שיכול לעזור ליחסים ביניכם, ולהתנהלות שלכם בכלל.

תנסו לעצור רגע, להקשיב לתוכן הדברים, ולפחות לבדוק אם יש בהם משהו, ואם יש בכוחכם לשפר את המצב.

כי רק אתם מחליטים מי אתם רוצים להיות. ואולי אתם רוצים להיות אנשים טובים יותר? :)

אבל לא פחות חשוב מלדעת להתמודד עם ביקורת, זה לדעת להעביר אותה באופן בונה. 

ביקורת יכולה לבוא ממספר מקומות. ביקורת יכולה להגיע מדאגה כנה לאדם אחר, ומרצון אמיתי לשפר את חייו, אולם הביקורת יכולה להיות גם "של המבקר".

האמרה "הפוסל במומו פוסל" מתייחסת בדיוק לזה- מצב בו אינני יכולה לראות חסרונות מסוימים בעצמי, אולם אני רואה אותם היטב באחרים, והם אף בולטים לי מאד, מכיוון שבעצם, אלו הדברים שמפריעים לי בעצמי. לפעמים, למשל אם אני ממהרת לשפוט ולהעביר ביקורת, היא יכולה לשקף פחדים שלי, ונסיון להגן על עצמי מראש. אבל באופן כללי, ביקורת תמיד תמיד תשקף, ולו בחלקה, את עולמו הפנימי של המבקר, שכן, כל אחד שם לב לדברים שונים ושם דגש על דברים שונים בהתאם לעולם התוכן והעולם הרגשי שלו.

והנה התרגיל להיום: חשבו על אדם/ מעשה/ השקפה או כל חטא אחר שיש לכם ביקורת עליהם. נסו לחשוב מה בדיוק מפריע לכם שם, ותשאלו את עצמכם האם יכול להיות שחלק מהביקורת שלכם בעצם מופנית כלפי עצמכם, כי גם לכם יש פוטנציאל לחטוא באותו "מום"?

וזכרו- ביקורת בונה היא כזו המתייחסת לצרכיו הרגשיים של האדם שמולנו. היא זו שמחפשת להתחשב בדעתו של המבוקר ולמצוא פתרון לבעייתו. כל השאר, חברים, רק הורס.

תבדקו את עצמכם ואת הביקורת שיש לכם על הסביבה, ואם עדיין יש - רצוי שתהיה בונה.

לחיים טובים יותר!

אלכסנדרה.